Καλώς Ορίσατε...

Το Ιστολόγιο απευθύνεται σε Καθηγητές και Καθηγήτριες της Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Περιέχει υποστηρικτικό υλικό, ηλεκτρονικά μαθήματα, πρακτικά συνεδρίων και on-line ενημέρωση συνεδρίων, συνδέσεις με ηλεκτρονικά περιοδικά και βιβλιθήκες, αλλά και χρήσιμες βιβλιογραφικές πηγές, χρήσιμες ιστοσελίδες, κλπ. Κύριος στόχος του είναι η ανάδειξη θεμάτων που αφορούν τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και η ανοικτή πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων σε χρήσιμες και έγκυρες πληροφορίες, που θα τους/τις βοηθήσουν να ανταποκριθούν ευκολότερα στο έργο τους.

Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ- LEARNING-BY-DESIGN.

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 11 Μαΐου 2012 η ημερίδα που διοργάνωσε η Σχολική Σύμβουλος Αγγλικής, Αναστασία Παναγιωτίδου, στην Δράμα, με θέμα  «ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-LEARNING – BY - DESIGN» με σκοπό την ενημέρωση όλων των Καθηγητών Αγγλικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Περιφερειακής Ενότητας Δράμας σχετικά με τις αλλαγές στην ξενόγλωσση εκπαίδευση στο Δημόσιο Σχολείο και τον τρόπο εφαρμογής τους, ώστε να γίνει  πιο αποτελεσματική η διδασκαλία της ξένης γλώσσας. Στην ημερίδα παραβρέθηκαν και ενημερώθηκαν συνολικά 87 εκπαιδευτικοί. Παραθέτουμε στη συνέχεια μια συνοπτική περιγραφή των επιμέρους θεμάτων της ημερίδας:
Αρχικά έγινε από τη σχολική σύμβουλο  μια σύντομη αναφορά στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης http://elearning.didedra.gr όπου δημιουργήσαμε το μάθημα: «e-αγγλική γλώσσα στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Έγινε μια ξενάγηση στο χώρο όπου υπάρχουν δύο fora συζητήσεων, ένα για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης, και υλικό που αφορά στη διδακτική μεθοδολογία (προέκυψε μετά από διερεύνηση των αναγκών των εκπαιδευτικών). Η σχολική σύμβουλος προέτρεψε τους εκπαιδευτικούς να επισκέπτονται την ιστοσελίδα να ενημερώνονται για το καινούργιο υλικό που θα προστίθεται εκεί και να ανταλλάσσουν απόψεις, προβληματισμούς και εμπειρίες.
Στη συνέχεια έγινε μια σύντομη αναφορά στο Νέο Σχολείο, στη διαφορά του με τον  ισχύοντα τύπο σχολείου και στις καινοτομίες που αυτό εισάγει. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ), το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στις ιστοσελίδες http://rcel.enl.uoa.gr/xenesglosses και http://digitalschool.minedu.gov.gr/,  καθώς και στον Οδηγό του Εκπαιδευτικού. Τονίσαμε πως με την εφαρμογή του ΕΠΣ-ΞΓ το σχολείο θα παρέχει και θα αξιολογεί τις γνώσεις και δεξιότητες που συνάδουν με τις εξετάσεις του ΚΠΓ, καθώς ο σχεδιασμός της διδασκαλίας θα βασίζεται στους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας που προσδιορίζουν τα  επίπεδα γλωσσομάθειας. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι  κάθε εκπαιδευτικός να προσδιορίσει με διαγνωστικό τεστ σε ποιο/α επίπεδο/α στοχεύουν ποιες τάξεις.
Η επόμενη, και κύρια ενότητα, ήταν αφιερωμένη στο σχεδιασμό της διδασκαλίας στο πλαίσιο του Νέου Σχολείου και ιδιαίτερα στη Μάθηση μέσω Σχεδιασμού. Η Μάθηση Μέσω Σχεδιασμού είναι μία καινοτόμα προσέγγιση στο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και παράλληλα ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς, το οποίο αναδιαμορφώνει τον παραδοσιακό σχεδιασμό προγραμμάτων σπουδών και  στρέφει την προσοχή των εκπαιδευτικών από τη διδασκαλία και από το «Τι θα διδάξω», στη μάθηση και στο «τι και πως θα μάθουν οι μαθητές μου». Eίναι μια παιδαγωγική προσέγγιση που στηρίζεται στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών, ώστε να αναπτύσσονται δυναμικά περιβάλλοντα μάθησης σε συνάρτηση με τις μεταβολές που συμβαίνουν στην εποχή μας.
 Έμφαση δόθηκε  στη δημιουργία Μαθησιακής Ενότητας σύμφωνα με το μοντέλο Μάθηση μέσω Σχεδιασμού. Η κάθε μαθησιακή ενότητα περιλαμβάνει ποικιλία δραστηριοτήτων. Κάθε μία δραστηριότητα της μαθησιακής ενότητας περιγράφεται με βάση οκτώ Γνωστικές Διεργασίες. Οι Γνωστικές Διεργασίες αντιπροσωπεύουν ένα φάσμα διαφορετικών τρόπων λήψης και παραγωγής της γνώσης. Σχεδιάζοντας μία μαθησιακή ενότητα που περιλαμβάνει δραστηριότητες που προάγουν αυτές τις γνωστικές διεργασίες εξασφαλίζεται μία ποικιλόμορφη μαθησιακή διαδικασία, υιοθετείται ποικιλία μαθησιακών τρόπων και δημιουργούνται μαθησιακές εμπειρίες που ενεργοποιούν και μεταβάλλουν τους κόσμους των μαθητών. Δόθηκαν παραδείγματα εφαρμογής του μοντέλου Μάθηση μέσω Σχεδιασμού τόσο για την Πρωτοβάθμια όσο και για την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Τέλος, η σχολική σύμβουλος αναφέρθηκε στην αξιολόγηση του μαθητή της Ξένης Γλώσσας. Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό μοντέλο που υιοθετεί το ΕΠΣ-ΞΓ, η αξιολόγηση δεν περιορίζεται στην εκτίμηση της επίδοσης και της προόδου του μαθητή με βάση της προαγωγικές/απολυτήριες εξετάσεις, αλλά είναι μια διαδικασία συνεχούς παρατήρησης και συλλογής δεδομένων για το βαθμό επίτευξης συγκεκριμένων στόχων που θέτει το αναλυτικό πρόγραμμα από τον κάθε μαθητή και από το σύνολο της τάξης (Οδηγός Εκπαιδευτικού, κεφάλαιο 7, στο http://digitalschool.minedu.gov.gr/).
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην εναλλακτική αξιολόγηση, η οποία χρησιμοποιείται παράλληλα ή συμπληρωματικά με την παραδοσιακή αξιολόγηση,  απαλλάσσει το μαθητή από το άγχος του τεστ, έχει διαμορφωτικό κι όχι απολογιστικό χαρακτήρα και είναι τρόπος συλλογής ποιοτικών στοιχείων σχετικά με τις στρατηγικές μάθησης του μαθητή, την επίδοση, την πρόοδό του, σε σχέση με τον εαυτό του και σε σχέση με το σύνολο της τάξης. Τονίστηκε ότι η εναλλακτική αξιολόγηση (παρατήρηση, ατομικός φάκελος, συνθετικές εργασίες, αυτο-αξιολόγηση, ετερο-αξιολόγηση, παιχνίδι, δραματοποίηση, κ.λ.π.) περιορίζει τον ανταγωνισμό.
Σχετικά με το νέο τρόπο εξέτασης που φέτος θα εφαρμοσθεί μόνο στα πιλοτικά Γυμνάσια (σύμφωνα με το ΠΔ 47/2012) γνωρίζουμε ότι θα είναι διαβαθμισμένη εξέταση επιπέδων γλωσσομάθειας Α1, Α2 και Β1, Β2 και θα περιλαμβάνει δραστηριότητες που ελέγχουν την κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου και την κατανόηση προφορικού λόγου. Η παραγωγή προφορικού λόγου δεν εξετάζεται στο τέλος, αλλά ελέγχεται στη διάρκεια του σχολικού έτους. Περισσότερες λεπτομέρειες για τις νέες προδιαγραφές των προαγωγικών/απολυτηρίων εξετάσεων του Γυμνασίου βρίσκονται στον Οδηγό του Εκπαιδευτικού, κεφάλαιο 8 στις ιστοσελίδες  http://rcel.enl.uoa.gr/xenesglosses  και http://digitalschool.minedu.gov.gr/. Αναρτήθηκαν σχετικές οδηγίες σύμφωνα με το Π.Δ. 47/2012 (Α΄ 97) στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://digitalschool.minedu.gov.gr  καθώς επίσης και στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://rcel.enl.uoa.gr/xenesglosses